SBS’de başarılı olmanın yolları
Seviye Belirleme Sınavları (SBS) öğrencilerin hayatlarında dönüm noktalarındandır. Bu günlerde yapılan çalışmalar onların ilerideki hayatında önemli değişiklikler meydana getirecektir. Onların hayatlarındaki değişikliğin iyi olması da kendilerine bağlıdır.
Öğrencilerimizin başarılı olmaları için “çok çalışın” ,”bu sınavı ancak çok çalışarak kazanabilirsiniz” diyerek sürekli onları ders çalışmaya zorlamaktayız. Evet, “çalışmak” doğru fakat “nasıl çalışmak ?” sorusuna cevap bulmak önemli. İşte burada sizlere öğrencilerimizin başarılı olmaları için neler yapmaları gerektiği ile ilgili bazı yöntemler sunduk. Bu yöntemler;
• Hedef belirleme
• Motivasyonu arttırma
• Zamanı verimli kullanma ve plan yapma
• Kaygıyı kontrol etme
Hedef Belirleme
Hedef belirlerken öncelikle kişi kendini iyi tanımalıdır. İlgilerini, yeteneklerini ve kabiliyetlerini göz önüne almalı ulaşabileceği hedefi ona göre seçmelidir. Kendini tanıyan kişi hedefe ulaşma adına göstereceği çabalarda başarıya ulaştıkça kendine olan güveni artacak; kendisine saygı duyacak; mutluğa ulaşacak ve böylece de başarıyı yakalayacaktır. Aksi takdirde kendi ilgi ve kabiliyetlerini bilemeyen kişi ulaşamayacağı hedefler belirleyecek ve hedefine ulaşma adına başarısız olacak , hayal kırıklığına uğrayacaktır. Belirlenen hedef erişilmesi zor da olmamalı, hemen erişilecek düzeyde basit de olmamalıdır.
Hedeflerini belirleme adına kişi kendi hayatı ile ilgili cevap verebileceği bazı sorular sormalıdır kendine;
“İlköğretimi bitirince akademik eğitimime mi devam edeceğim? Yoksa bir an önce iş hayatına atılmak için meslek lisesine mi gitmeliyim?”
“Akademik eğitime devam etmek istiyorum. Benim için en uygun okul, beni hedefime ulaştıracak lise hangisi?”
“Bir an önce iş hayatına atılmak istiyorsam, benim özelliklerime uygun lise hangisidir?
Bu sorulara cevap veren öğrenci Fen Lisesini mi, Askeri Liseyi mi, Meslek Lisesini mi istediğini belirleyecektir. Okulunu belirleme adına sorulan sorularla birlikte;
• Bir yıl sonra nerede olmak istersiniz?
gibi sorulara verdiğiniz cevaplarla hedefinizin ana çerçevesini şekillendirmiş olacaksınız.
Kişi ders çalışamıyorsa yada ders çalışmaya bir türlü başlayamıyorsa motivasyon eksikliği var demektir. Böyle durumda kişi öncelikle hedeflerini bir kağıda yazmalı çalışma masasında görebileceği yere koymalıdır. Hedeflerine bakarak hayal kurması yavaş yavaş derse çalışma konusunda kişiyi motive edecektir.
Çalışılan dersle ilgili merak uyandıran konulardan başlanması kişinin konuyu araştırmasına yardımcı olacak ve böylece derse karşı motivasyon artacaktır.
Zamanı Verimli Kullanma ve Plan Yapma
Öğrencilerimizden çoğunlukla duyduğumuz bahaneler vardır ; “vakit bulamadım”, “yetiştiremedim” gibi. Aslında günlük olarak yaptığımız faaliyetlere ayırdığımız zamanı hesapladığımızda bu faaliyetlere gereğinden fazla zaman ayırdığımızı farkederiz. Bunun nedeni de düzenli bir zaman planımızın olmamasıdır. Yapılan güzel bir zaman planı bize diğer faaliyetlerimizi yerine getirme anlamında çok şey kazandıracak ve yukarda belirtilen bahanelerden kurtulmuş oluruz. Başarının anahtarlarından biri de zamanı iyi kullanmaktır.
Plân Nasıl Yapılır?
Planda önemli olan zamanın iyi ayarlanmasıdır. Plan yaparken “ne zaman” ve “nerede” , “hangi derse çalışılacağına” karar verilmeli. Öğrencilerimiz en az bir adet günlük ve haftalık plan yapmaları gerekir.
Plansız olan öğrenci hangi derse ne zaman çalışacağını bilmez. Bu durum da kişide kararsızlık, çalışmaya motive olamama ve verimsiz çalışma gibi olumsuz sonuçlara yol açar.
Ortaöğretim Seviye Belirleme Sınavları'na ( OSBS ) hazırlanan öğrenciler günlük ve haftalık plan hazırlarken okul derslerinin yanında sınavla ilgili çalışmalarını da plana almalıdırlar. Öğrenilmesi zor olan dersler zihinsel olarak yoğun olmayan rahat zamanlara planlanmalı dır ki kolay ve rahat öğrenilsin. Kolay olan dersler ise zihinsel olarak yorgun olduğu zamana çalışılması için planlanabilir.
Yapılan günlük planların okulda o gün işlenen derslerle ilişkili olmasına dikkat edilmelidir. Çünkü o gün öğrenilen dersin tekrarı öğrenmeyi arttıracaktır. Planlar da sık sık tekrarlara yer verilirse dersin zihinde kalması sağlanmış olur ve aynı konuyu yeniden öğrenmek için zaman harcanmamış olunur.
Plana uyan bir öğrenci her gün aynı saate ders çalışması alışkanlık haline gelecektir. Her gün aynı saatlerde ders çalışması öğrencinin derse karşı konsantrasyonu sağlanmış olacaktır.
Kaygı
Kaygı, kişinin bilinmeyen belli olmayan tehlikelere karşı verdiği tepkilerdir. Kaygı, korkuya göre genel durumu ifade eder ve uzun süreli etki gösterir.
Sınavı kazanabilecek miyim?
İstediğim okula yerleşebilecek miyim?
Sınavı kazanamazsam ailem benim hakkımda ne düşünür?
Kazanamazsam çevremdekilere ne söylerim, dışarıda nasıl dolaşırım?
gibi düşünceler kişideki kaygı göstergeleridir.
Kaygıyı en az düzeye indirebilmemiz için öncelikle kaygıya neden olan etkenleri belirlemeliyiz. Kaygının kaynağı olan düşüncelerle mücadele edip neden böyle düşündüğünü belirlemelidir. Kendisinde gelişen bu düşünce ona fayda mı veriyor zarar mı, bunun kişi tarafından değerlendirilmesi yapılmalıdır. Kişi bu durum karşısında doğru sorular sorduğunda doğru cevaplar alacaktır. Olumsuz sorular sorduğunda ise olumsuz cevaplar alacaktır. Örneğin; deneme sınavında düşük net yapmışsa;
“Sen zaten hep düşük net yapıyorsun. Bu sınavı kazanamayacaksın. Boşuna vakit harcama” gibi sözler olumsuzdur ve kişiyi daha çok kaygıya yöneltir. Fakat madalyonun öbür yüzünü çevirdiğimizde; “Geçen sınava göre düzelmeler, Matematikten net sayısı artmış, biraz daha gayretle çalışırsan daha güzel sonuçlar alabilirsin.Önemli olan bu sınavlarla kendini geliştirmek ve yanlışlardan ders almaktır. Gerçek sınava kadar bu eksikliklerini tamamlayabilirsin” gibi olumlu düşüncelerin beyinde sorgulanması kişide kaygıyı azaltacak ve sınava karşı daha çok motive olacaktır.
Arkadaşlar hade sizde sbs puanlarınızı söyleyin..
ßen daa girmedim
seneye yazarım.. =]